Bonusové pravidlo č. 2: informační prvek

prvním bonusovém pravidle jsme se bavili o informačním toku. Jenže k čemu by nám byl, pokud bychom nebyli schopni určit, co v rámci tohoto informačního toku teče za data.

A přesně k tomu nám slouží informační prvek. Jedná se o název dat, která chceme přenášet. Informační prvek reprezentuje informaci na té nejvyšší míře abstrakce. A z toho důvodu byla zavedena následující dvě pravidla:

  • Pravidlo nazvané has_no říká, že informační prvek nesmí mít žádné vlastnosti (např. operace a atributy), nesmí se účastnit generalizačního vztahu a nelze jej k ničemu asociovat.
  • Druhé pravidlo, not_instantiable, zakazuje z tohoto prvku vytvářet instance.

Co na to Sparx EA?

Sparx EA nám nedovolí k informačnímu prvku přidat žádnou vlastnost. Ovšem již umožní udělat asociace nebo generalizace. Někdo by mohl za chybu považovat, že EA dovolí udělat model instance z tohoto prvku. To však nelze pokládat za chybu (ostatně totéž lze udělat z abstraktní třídy). Pomocí modelů instancí totiž můžeme i modelovat situace, které nechceme, aby nastaly.

Douška

Tento článek je součástí seriálu 30 pravidel UML. Pokud jste ještě nečetli, podívejte se na výchozí článek. Ostatní články můžete dohledat pomocí štítku 30 pravidel UML.

Chcete vědět více? Objednejte si knihu UML pro analytiky nebo navštivte některé mé školení. Některá z nich jsou online.

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *